Lietuvos arboristikos centras

Font Size

Cpanel
Straipsniai Populiarūs Draugiškas gamtai gyvenimo būdas Vanduo plastiko buteliukuose – gudriausias visų laikų reklamos triukas

Populiarūs

Vanduo plastiko buteliukuose – gudriausias visų laikų reklamos triukas

 

plastikiniai buteliai 700Gamtos apsauga ir žmonių sveikata vandenį plastikiniuose buteliukuose pardavinėjančioms kompanijoms nerūpi

 

Tradicija į namus užsukusiam svečiui pasiūlyti bent vandens – sena kaip žmonija. Tačiau šis elementaraus svetingumo gestas svetimas daugeliui Lietuvos kavinių ir restoranų, nors nemokama vandens iš čiaupo stiklinė – pirmas daiktas, nepastebimai atsirandantis ant kliento stalo pastarajam nė nepasižiūrėjus į valgiaraštį bet kurioje JAV viešojo maitinimo įstaigoje.

„Vienoje kitoje Vilniaus kavinėje galima gauti vandens iš čiaupo. „Rene“ ir „Yalta“ restoranuose padavėjai atneša grafiną net neprašyti. Bet tai – išimtys. Daugelyje kitų vietų paprašyti atnešti vandens iš čiaupo padavėjai tik išpučia akis“, - lrytas.lt sakė sveiką gyvenseną ir „žalią“ gyvenimo būdą propaguojančio interneto projekto Gyva.lt komandos narė žurnalistė Jolanta Miškinytė. 

Vandens fontanėliai – nepopuliarūs

Lietuvos gatvėse taip pat nematyti ir viešųjų vandens fontanėlių, kurių netrūksta Romoje, Paryžiuje, Čikagoje ar San Franciske. Vieną kitą aprūdijusį įtaisą galima rasti paslėptą kokiame nors užkampyje, tačiau daugelis jų yra nenaudojamos būklės, konceptualiai ir funkciškai pasenę.

Tuo tarpu šie pigūs, paprasti ir higieniški įrenginiai būtų išsprendę šią neįprastai karštą vasarą didmiesčių gyventojus kamavusią troškulio problemą.

Užuot pasirūpinusi tokių fontanėlių sumontavimu pagrindinėse miesto gatvėse ir parkuose, Vilniaus savivaldybė per vasaros karščius pasirinko dalinti vandenį plastikiniuose buteliukuose. Tai pačiai sostinės savivaldybei priklausanti bendrovė „Vilniaus vandenys“ tiekia puikios kokybės geriamąjį vandenį, atitinkantį Europos Sąjungos direktyvas.

Teršia gamtą ir kenkia sveikatai

Savo ruožtu „plastikinis“ vanduo ne tik daug kartų brangesnis už čiaupo vandenį, bet ir jo tara yra viena didžiausių gamtos teršėjų. Jei aliuminės gaiviųjų gėrių ar alaus skardinės gamtoje suyra per maždaug šimtą metų, plastikinių buteliukų suirimo laikas paprastai nurodomas kaip „nežinomas“.

Kolorade (JAV) veikiančios lengviau suyrančius plastikinius buteliukus gaminančios kompanijos „Biota“ atstovų duomenimis, tradiciniai plastikiniai buteliukai, atsidūrę sąvartyne, iš dalies suyra per tūkstantį metų.

Mokslininkai taip pat įspėja, kad plastikinių buteliukų sudėtyje esantis cheminiai junginiai, tokie kaip bisfenolis A ir ftalatai, patekę į žmogaus organizmą imituoja moteriško hormono estrogeno funkcijas. Daugėja įtarimų, kad daug produktų įpakuotų plastikinėje taroje vartojančios nėščios moterys dėl to gali pagimdyti autoimuninėmis ligomis sergančius kūdikius, o vyriškos lyties kūdikiams gresia lytinių organų deformacija.

Greiti perimti Vakarų madas

Tačiau gamtos apsauga ir žmonių sveikata vandenį plastikiniuose buteliukuose pardavinėjančioms kompanijoms nerūpi. „Lietuva tiesiog terorizuojama vandens plastikiniuose buteliuose verslo“, - įsitikinusi J.Miškinytė.

Pasak jos, būtent fasuoto vandens gamintojai neriasi iš kailio, kad Lietuvoje geriamasis vanduo iš čiaupo būtų kuo mažiau prieinamas, o gaivintis iš plastikinio buteliuko ir toliau liktų gero tono ženklu.

Šia prasme mūsų šalis nėra išskirtinė. Mintis, kad buteliukuose išpilstytas vanduo yra „sveikesnis“ ir „saugesnis“, kaip ir madingos fasuoto vandens rūšys, atkeliavo iš užsienio, kur reklamos aukomis tapo ištisa vartotojų karta. Tačiau Vakarų šalyse paprastai veikia stiprus žaliųjų judėjimas ir netrūksta žmonių, kuriems rūpi gamtosaugos situacija.

Dėl šių priežasčių plastikinių buteliukų vartojimas, pavyzdžiui, JAV, laikomas kontroversišku. Vis daugiau amerikiečių plastikinius buteliukus keičia daugkartinio naudojimo sportininko buteliais arba termosais. Tuo tarpu lietuviai, kaip visuomet, greiti perimti Vakarų madas, tačiau neskubantys keisti savo įpročių net ir tuomet, kai jie Vakaruose pamažu tampa vakarykštės dienos mada.

Gudriausias visų laikų rinkodaros triukas

Pasak knygos „Buteliukų manija: kaip vanduo tapo parduodamas ir kodėl mes jį perkame“ autorės Elizabeth Royte, idėja išpilstyti vandenį į buteliukus ir jį parduoti kelis šimtus kartų brangiau nei kainuoja vanduo iš čiaupo, laikoma vienu gudriausių visų laikų rinkodaros triukų.

Prancūzų kompanija „Perrier“ 1977 m. išleido tiems laikams rekordinę penkių milijonų dolerių sumą savo mineralinio vandens reklamai JAV ir taip pradėjo iki šiol besitęsiančias fasuoto vandens perpardavinėtojų varžybas.

„Perrier“ nuo to laiko buvo išstumta „Nestle“ ir „Coca-Cola“, tačiau dėl vartotojų pinigų besipešančios kompanijos puikiai sutaria pagrindiniu rinkodaros klausimu: kol žmonės bus įbauginti ir manys, jog vanduo iš čiaupo yra nešvarus ir nesaugus, tol milijardai dolerių kapsės į vandens fasuotojų kišenes.

Pasinaudojo žmonių baimėmis

Anot Mičigano universiteto teisės profesoriaus Noah Hallo, „Perrier“ reklamos kampanija sutapo su išaugusiu vartotojų nepasitikėjimu vandentiekio vandeniu ir baimės dėl grunto užterštumo.

„Vidutinės klasės miestų gyventojai tapo pagrindinėmis šios baime pagrįstos reklaminės kampanijos aukomis“, - sako N.Hallas.

Teisininko manymu, tie patys žmonės dabar yra aktyviausi plastikinių buteliukų priešininkai, mat jie ilgainiui susivokė, kad tikrieji teršėjai yra neatsakingi šiukšlintojai, per metus į aplinką išmetantys milijardus plastikinių buteliukų.

Žudo vandenyno fauną

Manoma, kad plastikiniai buteliukai ir kita plastikinė tara iš dalies kalti dėl Didžiojo Ramiojo vandenyno šiukšlių ruožo susidarymo. Pastarasis yra maždaug Teksaso dydžio atliekų juosta, plūduriuojanti ramiajame vandenyne.

Plastikinė tara ne tik kelia pavojų gyvajai gamtai, ypač vandenyno faunai, bet ir iš lėto nuodija gruntinį vandenį. Galiausiai, gamtą teršia ne tik patys iš naftos produktų pagaminti plastikiniai buteliukai, bet ir juos po pasaulį vežiojantys vilkikai ir laivai.

2009 m. žurnale „Scientific American“ išspausdintame straipsnyje „Plastic Not-So-Fantastic“ apgailestaujama, kad nors plastikas yra vienas tvirčiausių ir ilgiausiai išliekančių pramonėje naudojamų medžiagų, gamintojai pasirinko jį naudoti pačiu neatsakingiausiu būdu – vienkartinio naudojimo tarai.

Vanduo iš čiaupo – saugus

Vandens iš plastikinių buteliukų mėgėjai dažnai tvirtina, kad rinktis tokį vandenį juos skatina baimė, esą vanduo iš čiaupo nėra saugus. Tačiau tyrimai rodo, kad apie 92 proc. JAV vartotojams vamzdžiais tiekiamo vandens kokybė yra tokia pat arba dar geresnė nei parduodamo buteliukuose.

Situacija greičiausiai panaši ir Lietuvoje, bent jau didžiausiuose miestuose ir jų rajonuose. Pavyzdžiui, UAB „Vilniaus vandenys“ interneto svetainėje teigiama, kad daugiau nei 90 proc. viso bendrovės tiekiamo geriamojo vandens yra labai geros kokybės. Iš vandentiekio vandens tiekėjų reikalaujama, kad jie pateiktų vandens kokybės tyrimų rezultatus ir informuotų visuomenę apie galima užterštumą.

Fasuoto vandens šaltiniai – neaiškūs

Savo ruožtu JAV veikiančios „Environmental Working Group“ tyrimai parodė, kad iš 200 populiariausių rūšių buteliukuose pardavinėjamo vandens tik 2 proc. gamintojų atskleidžia vandens kilmę. Dažnai buteliukuose parduodamas vanduo tėra tas pats vanduo iš čiaupo, neretai visiškai neapdorotas.

Vienu atveju buvo rasta, kad vanduo buvo išpilstomais tiesiai iš užterštumu garsėjančios Detroito upės. Kito fasuoto vandens gamintojo produktuose buvo rasta įvairių chemikalų nuosėdų.

Ne kartą subliūško ir kitas „plastikinio“ vandens mėgėjų teiginys, esą vanduo iš buteliukų – skanesnis. Įtakingos JAV televizijos ABC laidos „20/20“ autoriai prieš kelerius metus atliko eksperimentą ir Niujorko praeiviams pasiūlė kelių rūšių vandens. Tarp jų – daugelio „nešvariu“ laikomas didžiausio JAV miesto vanduo iš čiaupo ir keletos populiariausių rūšių vanduo iš buteliukų. Laidos autoriai paprašė niujorkiečių įvertinti vandenį remiantis vienu vieninteliu kriterijumi – skoniu.

Prieš tai vanduo iš čiaupo buvo kruopščiai ištirtas laboratorijoje, kur jis buvo įvertintas kaip puikios kokybės ir niekuo nenusileido daug kartų brangesniam vandeniui iš buteliukų.

Brangus, kenkiantis aplinkai ir neskanus?

Niujorko praeiviai geriausiai įvertino patį pigiausią pilstomą vandenį. Trečioje vietoje atsidūrė vanduo iš čiaupo. Prasčiausiai įvertintas vanduo, kurį vienas vyriškis pavadino prilygstančiu vandeniui iš tualeto, - pats brangiausiais ir labiausiai išreklamuotas prancūziškas „Evian“.

Nematydami etiketės, jį išpeikė net prisiekę „Evian“ mėgėjai. 2009 m. pasirodžiusio įvairius apdovanojimus pelniusio amerikiečių dokumentinio filmo „Tapped“ autoriai tvirtina, kad nesvarbu, kaip vertintume įvairių mokslinių studijų duomenis, jos visos neginčijamai įrodo vieną ir tą patį: net jeigu vanduo iš čiaupo nėra geresnis, tai jis tikrai nėra blogesnis už tą, kuris išpilstytas į buteliukus.

Kam tuomet mokėti kelis šimtus kartų brangiau ir prisidėti prie aplinkos teršimo?

„Išvada viena: jeigu perkate vandenį buteliukuose dėl to, kad manote, jog jis sveikesnis, tyrimai rodo, kad šiai prielaidai pagrįsti nėra įrodymų. Jeigu perkate madingų prekinių ženklų vandenį manydami, kad jis skanesnis, greičiausiai esate reklamos aukos“, - sako „20/20“ laidos kūrėjai.

Monika Bončkutė

 

Informacijos šaltinis: www.lrytas.lt

Copyright © 2024 Lietuvos arboristikos centras. Visos teisės saugomos. Designed by JoomlArt.com. Joomla! yra nemokama programinė įranga, platinama pagal GNU Bendrąją Viešą Licenciją.