Populiarūs
O medžiai buvo dideli...
- Informacija
- Paskelbta: 2018 balandžio 07
- Peržiūros: 3799
Jau seniai įsitikinau, kad niekas pasaulyje neiškrečia nieko baisesnio, nei žmonės – vienas kitam, savo aplinkai, pasauliui. Kai žmogus lengvai, be ypatingo reikalo ir pernelyg nevargindamas smegenų užsimoja prieš nekaltą medį, tai akimirksniu verčia nusivilti didžiąja šios tautos, o taip pat žmonijos dalimi. Tai reiškia, kad tie žmonės gali užsimoti prieš vaiką, senuką, moterį, bičiulį, jei jis netyčia atsiduria „visuotinio karo“ aikštelėje, nes nepravažiuos tankas. Betonas skelbia visuotinį karą miestų žalumai. Cementas neša pelną ir investicijas. Sparčiai „kastruojamos“, sterilizuojamos ir „obliuojamos“ Šiaulių centro gatvės. Nakties metu, kad nešauktų įtūžę piliečiai, barbariškai ir be atodairos išguldomi didžiuliai medžiai. Vien mintis apie šį veiksmą paralyžiuoja vaizduotę.
Jau po Palangos „kastracijos“ akcijos 2003 metais, kurios liudininke būti lėmė likimas, man iškilo daug klausimų apie nuolatines lietuviško charakterio modifikacijas... Apie vis naujas manijas, apsėdančias valdžios ir verslo žmones, kuriuos masina pinigų srauto kvapas it marihuanos dūmas, slopindamas juose grožio ir subtilumo jausmą. Palik gi bent vieną sveiką kaip arklys kaštoną. Apeik, užtverk. Ne! Trukdo renovacijai! Pasipila pasiteisinimo prieš gyventojus mitai kaip srutos. Neva medžiai serga, neva jie trukdo kanalizacijai, kai iš tikro serga suprojektuotos pagal galios modelį ir baime užkrėstos arba tingios smegenys.
Mano gimtųjų Šiaulių paralelinės centro gatvelės jau primena proletarinius Dublino priemiesčius, plytelių džiungles be žalumos ženklo su suvargusiais nuo istorijos svorio daugiaaukščiais. Ant plytelių netruks išsišiepti grafičiai, prie padų kibs išspjauta kramtoma guma, kurios nenuvalys net gatvės šepečiai, džiūgaudami, kad, ak, nėra lapų...
Na, taip, mes negalime atsilikti nuo globalių centrų ir savinamės jų charakterį, mes turime įskiepyti lietuviams, kad esame globalūs žmonės, o ne pelkių atsiskyrėliai. Mes turime atrodyti kaip Milwaukee ar Detroitas, kur apleistose stotyse klajoja vampyrų dvasios. Mes prisikvėpavome chlorofilo, laikas ir „pridusti“. Turime išrauti gyvybę ir pastatyti antkapius senajai epochai, kuri ir taip jau mirusi. Viskas mirę, tik antkapiai gyvi. Paradoksalu, tačiau medžiai savo šešėliu ir švelniu kvėpavimu dengė istorijos padarytus randus. Dabar gi atsivėrė tai, ko niekas nenori matyti: skustagalvis miestas. Tatuiruokite jį, daužykite riedlentėmis, aidės kaip amfiteatre, kaip tragikomedijos akte. Vėjas nešios po plytelių plynę dulkes, o su jomis išneš ir žmones, ir jie nebesirodys gatvėse. Kirsdamas medį, man regis, lietuvis nukerta save, nes dar tebėra esmingai susijęs su girių mitais, kuriuos turbūt irgi nori iš savęs išrauti.
Kiekvienas savo šalį mylintis europietis, gyvenantis karo, istorijos dramų ir naujovių intervencijos nusiaubtuose didmiesčiuose, šiandien jau gerai žino kiekvieno ilgaamžio medžio vertę. Ilgaamžis medis – miesto paveldas ir turtas. Tuo jis stiprus ir brangus, ištikimas ir gyvas miesto gyventojas. Vokietis pamatęs Šiaulių centrą susiimtų už galvos ir pasukiotų prie smilkinio pirštą. Italas ar graikas, kurių šalyse medžiai užauga sunkiai – tai pat. O lietuvis? „Cha, mūsų dirva tokia gera, kad tie medžiai ataugs per dvidešimt metų“, sako man vienas pažįstamas. Dvi dešimtys metų naivuoliui atrodo kaip spragtelėjimas pirštais, nors dažnam žmogui – tai beveik pusė gyvenimo, o dažnam medžiui – tik vaikystė. Svarbu ne tai, kad medis „neataugs“ greitai, juk tai – ne plaukai. Svarbu netgi ne tai, kad gal jis iš viso neužaugs iš kokio nors vargano ar pigaus sodinuko. Svarbiausia, kas dėsis jaunų žmonių galvose, kai nebebus medžių. Ištisa karta, kuri šiandien mūsų vaikaičių amžiaus, gyvens mieste be didžiulės lapijos skėčių ir iš esmės nesužinos, kas gi yra šešėlis ant suoliuko, o iki miško gal niekados nenuvažiuos, nes matys jį „sumaniojo“ ekrane. O kam važiuoti?
Miestas miške! Šiuo dar žavisi dažnas Lietuvos miestų svečias... Girdėjau, kaip žaluma džiaugiasi neseniai mano lankyto Kijevo svečiai. „Gal jūsų istorija ir buvo perdėm sudėtinga, tačiau ji paliko įdomų paveldą, vertinkite tai“, sako. Paveldas – tai ne spinta, kurią norėčiau pakeisti modernia, todėl sunku suvokti, kad apie miesto alėjas kalbama kaip apie senus baldus. „Pakeisime naujais“ ir miestas tarsi apsirengs naujais rūbais. Tiksliau – liks nuogas kaip karalius ir visi apsimetinės, kad jis žaliuoja. Sunku suvokti ir tai, kodėl, sakykime, dėl vieno ligos pažeisto medžio reiktų išguldyti alėją? Juk nepjauni rankos, kai supūliuoja pirštas. Juk neišmeti kilogramo bulvių dėl vienos supuvusios. Sunku suprasti ir tai, kodėl tuos žmones, kurie šaukia „Nepjaukite!“ pravardžiuoja stagnatoriais arba vadina tokiais, kuriems stinga tarpdisciplininių žinių ir kalbos kultūros. Tarsi tiems, kurie „pjauna“, nestinga nei žinių, nei kultūros. (O gal kirvis visados turi visko tiek, kiek reikia, ir atitinka kotą?)
Tiesa, nesunku suprasti, kad esama daug problemos klodų, kad vykdomi projektai, kad vykdant juos susiduria daug interesų, tačiau kuo čia dėti medžiai kaip krašto ir miesto paveldas? Kuo čia dėtos jų šaknys, trukdančios vamzdžiams, tarsi mes būtume pirmoji šalis pasaulyje, kuri susiduria su tokia problema... Ar medis turi turėti ką nors bendra su politiniais ar asmeniniais interesais? Jei nuomonių audra netyla, gal verta keisti projektą, išmesti vieną į šiukšles ir parašyti kitą? Juk net klasikai degina savo romanus...
Gal verta pagalvoti apie nuotaikų pusiausvyrą ir gerą atmosferą mieste ir neužsispirti dėl standartizacijos pagal globalius modelius, kuri ilgainiui kurs standartines grožio sampratas ir kolbas miestelėnų galvose bei armiją vienodai mąstančių piliečių. Kodėl nepriklausomybės eroje, kuri jau pakankamai ilga, mes nenorime būti individualūs, kitokie, o siekiame jau nusibodusių ir dažnai niekam tikusių, bet madingų „tarpdisciplininių“ idealų?
Deja, ir pati esu tarpdisciplininis žmogus, bet gerai žinau, kad nepasitelkusi klasikos šaltinių dažnai neišgyvenčiau ir būčiau niekas. Gal todėl nesėsčiau į lėktuvą su „tarpdisciplininiu“ pilotu ir neičiau pas gydytoją, kuris eksperimentuotų su manimi „tarpdisciplininiais“ vaistais, nepatikėčiau pinigų „tarpdisciplininiam“ bankui. Kiekvienos renovacijos procese esama klasikos, kertinių vertybių, kurios – tarsi renovuojant namą – nori dėmesio ir meilės detalei. Kiekvienos renovacijos eigoje galima mokytis iš kitų miestų ir šalių klaidų, ir, beje, tik kvailiai šito nedaro: išmintingas žmogus mokosi iš kitų klaidų, o kvailas – iš savo.
Medžiai yra miesto uolos, o žmonės viso labo – tik laikini, likimo skraidinami paukščiai. Jie padeda medžiui tik tada, kai nevirsta katamaranais. Jie išgyvena, jei nesuserga beprasmišku kerštu uolai, kuri ilgainiui vis viena nugalės, priversdama žmogų išvykti ir išnykti. Tai, kas sena, reikalauja brangiai kainuojančios priežiūros, bet jos siekiant galima rasti pusiausvyrą ir nekeršyti niekam. Lietuva irgi sena...
Šį tekstą buvo nelengva rašyti, nes jis apie tai, kas pernelyg artima – apie gimtinę. Gimtinė keičiasi, tačiau jos simboliai, kuriais neabejotinai yra didelių medžių alėjos, kuriančios jaukumą ir pasakas vaikams, turėtų likti. Kitaip, kur pasaulio žmonėms, kuriais pamažėl virstame visi iki vieno, rasti sau priebėgą. Negi ant betono plokštės?
Mama, čia tokie dideli medžiai...
O medžiai buvo dideli...
Kviečiu devyniskart matuoti ir daugiau galvoti, darkart galvoti. Neskubėjime glūdi išmintis. Jei medžiai neišeis su mumis, jie neišeis ir po mūsų.
Miestai be medžių – miestai be žmonių. Milwaukee, JAV.
Dalia Staponkutė, rašytoja
Informacijos šaltinis: www.skrastas.lt